Slaapoefentherapie

Slaapoefentherapie bij Motus FocusSlaapoefentherapie_logo.png

Heeft u moeite met inslapen, doorslapen, wordt u te vroeg wakker of combinaties hiervan? Heeft u slaapritmeproblemen, kunt u moeilijk naar bed gaan of heeft u behoefte aan lang uitslapen? Slaapt u te vaak, te lang of te kort? Heeft u last van vermoeidheidsklachten, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een kort lontje, doemdenken, moedeloos gevoel, piekeren, dan kunt u baat hebben bij  behandeling door een slaapoefentherapeut en slaapoefentherapie. Ook bij verslavingsgevoeligheid, meer eten, dikker worden, angsten, depressie, verminderde weerstand, toename van pijnklachten, hoofdpijn, stress, ontstekingen kunnen slaapproblemen een onderliggende factor zijn. 

De aanpak van de slaapoefentherapeut

Oefentherapeute Marlies Noordam  is specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering. We werken aan de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel uw dag als uw nacht nemen ik in mijn 24-uurs aanpak onder de loep. We doorbreken de vicieuze cirkels waarin u terecht bent gekomen bij slaapproblemen. Goed slapen kunt u leren op verschillende manieren:

  • zelfwerkzaamheid, u krijgt waardevolle ademhalings- en ontspannings- oefeningen (zelfregulatie) om mentaal en fysiek volledig tot rust te komen en hiermee het slaapcentrum in u diepe hersenen in slaap te sussen
  • theoretisch door in gesprekken inzicht te geven in slaapgedrag, voeding en lichaamsbeweging. (psycho-educatie en slaaphygiëne adviezen)
  • technisch met slaaprestrictie (verminderen aan tijd in bed) en stimuluscontrole (het bed is alleen voor slapen en vrijen);
  • praktisch door uw zelfbewustzijn te verbeteren, u te leren voelen, ontspannen en focussen en het hoofd uit te leren zetten; (mindfulness)
  • door assertiviteitstraining (nee zeggen, grenzen stellen) en timemanagement. 
  • door cognitieve gedragstherapie door weer positief of neutraal te leren denken en handelen, door oplossingsgericht te zijn en een gezonde manier te vinden om met problemen om te gaan (copingstijl);
  • door een oplossings- en doelgerichte aanpak in plaats van probleemgerichte aanpak. 

Wilt u een afspraak voor Slaapoefentherapie, vul dan het formulier in en ik bel u zo spoedig mogelijk terug.

Meer informatie kunt u ook vinden, door op het logo te klikken.